Czy infolinia VoIP jest bezpieczna?

VoIP to niesamowite narzędzie do szybkiej, ekonomicznej i wygodnej telekomunikacji. Ostatnimi czasy wiele słyszy się o cyberatakach, o bezpieczeństwie w internecie, itd. Infolinia VoIP podobnie jak w przypadku wszystkich protokołów internetowych, może być podatna na ataki, ale nie musi. Zatem czy infolinia VoIP jest bezpieczna? Jako operator Telestrada S.A. często dostajemy zapytania o bezpieczeństwo VoIP. W tym artykule przyjrzymy się, jakie zagrożenia bezpieczeństwa wiążą się z technologią VoIP i w jaki sposób można ich uniknąć.

Spis treści

Czy infolinia VoIP jest bezpieczna?

Infolinia VoIP działa poprzez przesyłanie danych przez Internet. Jest to rozmowa telefoniczna realizowana cyfrowo, a nie za pośrednictwem tradycyjnych linii telefonicznych. W związku z tym, że to usługa internetowa, to istnieje pewne prawdopodobieństwo, że może zostać zaatakowana, jeśli nie jest odpowiednio zabezpieczona. Najgorszy scenariusz przewiduje, że połączenia mogą zostać przechwycone, a w niektórych przypadkach może służyć jako portal dostępu do serwerów firmowych.

Dobrą wiadomością jest to, że infolinia VoIP może zostać zabezpieczona za pomocą podstawowych metod cyberbezpieczeństwa i dobrych praktyk.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj aplikacje VoIP w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."

Zagrożenia telefonii VoIP

Korzystanie z VoIP może wiązać się z kilkoma problemami, które zależą od różnych czynników takich jak:

Brak dobrego połączenia z Internetem

Brak dobrego połączenia z internetem może powodować problemy z VoIP, takie jak zrywanie połączeń, przerywanie dźwięku lub trudności w nawiązywaniu połączeń. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest, aby mieć stabilne połączenie z internetem o wystarczającej prędkości i przepustowości.

Jeśli występują problemy z jakością połączenia podczas rozmów VoIP, warto sprawdzić, czy nie ma innych urządzeń korzystających z sieci internetowej w tym samym czasie. Inne urządzenia, takie jak komputery, smartfony, tablety i telewizory, mogą wpływać na jakość połączenia z internetem i powodować problemy z VoIP. W takim przypadku warto spróbować wyłączyć inne urządzenia lub ograniczyć ich wykorzystanie podczas rozmów VoIP.

Ilustracja zagrożeń telefonii VoIP

Awaria prądu – brak działania urządzeń np. routerów

Podczas wystąpienia awarii prądu, telefonia VoIP również przestanie działać, ponieważ większość systemów VoIP wymaga zasilania z sieci elektrycznej. W przypadku awarii prądu, użytkownicy VoIP nie będą mogli dzwonić ani odbierać połączeń, chyba że posiadają zasilacze awaryjne (UPS) lub generator prądotwórczy.

Aby zminimalizować wpływ awarii prądu na działanie VoIP, można rozważyć użycie redundancji i zasilania zapasowego, takich jak zasilacze awaryjne, generatory prądotwórcze lub alternatywne źródła zasilania, aby zapewnić ciągłość działania systemu VoIP nawet w przypadku awarii prądu.

Niska jakość sprzętu

Używanie taniego sprzętu VoIP może prowadzić do słabej jakości dźwięku, niskiej wydajności sieciowej, braku zaawansowanych funkcji, nietrwałości i ograniczonego wsparcia technicznego. Warto zainwestować w dobrej jakości sprzęt, aby uzyskać  dobrą jakość połączeń VoIP.

Niewłaściwa konfiguracja sieci

Niewłaściwa konfiguracja sieci może prowadzić do niskiej jakości usług VoIP. W takim przypadku należy sprawdzić przepustowość sieci, skonfigurować odpowiednie parametry QoS, upewnić się, że zapora sieciowa i NAT są poprawnie skonfigurowane oraz zidentyfikować i rozwiązać problemy z opóźnieniami i stratami pakietów.

Jakie są zagrożenia cyberbezpieczeństwa związane z VoIP?

Ponieważ dane są przesyłane przez Internet, dane mogą zostać przechwycone i odsłuchane. Jest to szczególnie niebezpieczne, jeśli przyjmujesz lub dokonujesz płatności kartą kredytową przez telefon lub omawiasz poufne informacje. Korzystanie z VoIP wewnętrznie jest tak samo bezpieczne jak tradycyjne linie telefoniczne, o ile wewnętrzna infrastruktura IT jest bezpieczna. Połączenia są wykonywane w ramach wewnętrznego systemu, więc zewnętrzni hakerzy nie mogą łatwo przechwycić danych. Jednak gdy połączenia są wykonywane poza wewnętrzną infrastrukturą, są one podatne na ataki.

SIP (Session Initiation Protocol) otwiera i zamyka połączenie telefoniczne VoIP. Mówiąc prosto, jest to zasadniczo portal z telefonu do Internetu. Jeden z kilku innych protokołów przesyła następnie dane połączenia przez Internet, a SIP zamyka portal na końcu. Ponieważ protokoły SIP nie zostały zaprojektowane tak, aby były bezpieczne, można je zhakować, umożliwiając dostęp do połączenia lub do infrastruktury IT.

Infolinia VoIP może być narażona na podsłuchanie rozmowy telefonicznej lub przeprowadzenie bardziej agresywnych ataków na sieć informatyczną. Może to być fałszowanie adresów prowadzące do ataku DDOS (Distributed Denial Of Service).

Zagrożenia cyberbezpieczeństwa związane z VoIP

Ataki DDoS mogą zrujnować firmę, dlatego konieczne jest podjęcie kroków w celu zabezpieczenia VoIP, ale uwaga! Tym zagadnieniem powinien zająć się dostawca usługi. Jako Telestrada S.A. staramy się minimalizować ryzyko związane z jakimikolwiek cyberatakami, których ofiarą mogłaby paść infolinia VoIP. Nasze usługi są bezpieczne, a technicy, którzy czuwają nad prawidłową pracą infolinii wielu firm są odpowiednio wyszkoleni, co daje niemal gwarancję, że usługi VoIP oferowane przez Telestrada S.A. to jedyny słuszny wybór. Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące bezpieczeństwa i naszych sposobów na jego zapewnienie.

Co zrobić, żeby infolinia VoIP była bezpieczna?

Cyberbezpieczeństwo VoIP można osiągnąć, wykonując kilka prostych kroków. Ta lista to tylko kilka przykładów i czynników, które musi spełniać każde zabezpieczenie przed atakami hakerskimi.

Po pierwsze: Szyfrowanie

Aby nasza infolinia VoIP była bezpieczna powinniśmy szyfrować wszystko, co zaszyfrować można. Szyfrowanie może być jednym z najskuteczniejszych sposobów zapewnienia bezpieczeństwa. Informacje przesyłane przez Internet nie zostaną zrozumiane, nawet jeśli zostaną przechwycone. Wprowadzenie szyfrowania będzie bardzo korzystne, jeśli Twoi klienci prowadzą rozmowy, które są wrażliwe lub mogłyby zaszkodzić reputacji w przypadku wycieku szczegółów. Warto upewnić się, że na serwerze VoIP jest szyfrowanie i zaszyfruj dane w kilku punktach, aby utrudnić hakerom zadanie. 

Hostowane przez Telestrada S.A. rozwiązanie VoIP zarządza całym szyfrowaniem za Ciebie, więc jeżeli zdecydujesz się na skorzystanie z naszych usług, to Twoja infolinia VoIP będzie odpowiednio chroniona i nie będziesz musiał się o nic martwić.

Po drugie: Zablokuj swoje hasła

Silne hasło to podstawa cyberbezpieczeństwa. Warto upewnić się, że routery, serwery, przełączniki IP i zapory w firmie mają silne hasła. Postępuj zgodnie ze standardowym protokołem bezpieczeństwa hasła:

  • Kombinacja liter (wielkich i małych), cyfr i symboli
  • Inne hasło dla każdego urządzenia lub platformy
  • Ponad 12 znaków
  • nie jest słowem ze słownika
  • Nieoczywiste podstawienia (na przykład zero zamiast o)
 

Po trzecie: Dokładnie przetestuj sieć

Zainwestuj w regularne testy penetracyjne. Testy penetracyjne lub za pomocą pióra polegają na celowym hakowaniu systemów przez specjalistę IT w celu sprawdzenia, jak bardzo są one podatne na ataki. Gdy słabe strony są znane, Twoje IT będzie mogło je skutecznie zabezpieczyć.

Zabezpiecz swoje hasła i dane prywatne

Po czwarte: Używaj VPN

Aby Twoja infolinia VoIP była bezpieczna, inwestycja w VPN to świetny sposób na zabezpieczenie danych przesyłanych przez Internet. VPN zasadniczo działa jak sieć wewnętrzna, tworząc prywatną sieć, przez którą można przesyłać dane.

Konfiguracja VoIP przez VPN zabezpiecza SIP, czyniąc otwierany portal prywatnym i bezpiecznym. Są praktycznie nie do wyśledzenia.

Po piąte: Włącz translację adresów sieciowych (NAT)

NAT to funkcja routerów, która zapewnia prywatny adres IP telefonom, komputerom i innym urządzeniom internetowym. Prywatny adres IP można zobaczyć tylko w sieci LAN (sieć lokalna). Jeśli haker nie może zidentyfikować adresu IP wtedy nie będzie mógł zdalnie manipulować siecią. Infolinia VoIP, która ma publiczny adres IP jest narażona na włamanie.

Infolinia VoIP – dlaczego warto?

Uczciwie mówiąc – jako operator telekomunikacyjny, który trudni się w branży biznesowej i oferuje nowoczesne rozwiązania telekomunikacyjne, wiemy co nieco o VoIP. Dzięki temu jesteśmy w stanie wypowiedzieć się w jego kwestii i wskazać wszystkie zalety, które na pewno przyczynią się do wzrostu rozwoju Twojej firmy. Infolinia VoIP – przewodnik po jej zaletach:

Niższe koszty

Wynik końcowy ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy, dużej lub małej. Musisz więc rozważyć każdą możliwość obniżenia kosztów. Jednym ze sposobów, w jaki firmy mogą osiągnąć znaczne oszczędności, jest wdrożenie systemu telefonicznego, takiego jak infolinia VoIP.

Przykład:

System telefonii stacjonarnej kosztuje firmy średnio 200,00 zł miesięcznie za linię. Ta stawka obejmuje tylko połączenia lokalne. Z kolei plany VoIP od Telestrada S.A. są dostępne za mniej niż 50,00 zł za linię. Biorąc pod uwagę te liczby, VoIP może w znacznym stopniu obniżyć rachunki telefoniczne firmy. Należy zauważyć, że przejście na VoIP nie gwarantuje, że wydatki na telefon spadną. Firmy są różne, podobnie jak ich potrzeby.

Wybierz odpowiedni dla siebie system telefoniczny. 

Uzyskaj służbowy telefon w o wiele lepszej jakości, wiadomości, spotkania wideo i inne funkcje zintegrowane w jednym systemie chmurowym takim jak infolinia VoIP. 

Praca zdalna

Infolinia VoIP pozwala pracownikom pozostać w kontakcie z korporacyjnym systemem telefonicznym podczas pracy zdalnej. Dzieje się tak dzięki długiej liście funkcji telefonów VoIP, takich jak połączenia oczekujące, automatyczna sekretarka, natychmiastowe połączenia wideo, połączenia konferencyjne i inne, których nie zapewniają tradycyjne telefony. Badania pokazują, że może to nie tylko zwiększyć produktywność pracowników, ale także zmniejszyć zużycie mediów i powierzchni biurowej. 

Bezpieczeństwo infolinii VoIP

Funkcje dodatkowe

Prawdopodobnie szybko zauważysz, że nawet tradycyjna centrala PBX obsługuje pracę zdalną dzięki takim funkcjom, jak przekazywanie połączeń, dzwonienie grupowe, kolejkowanie połączeń i tak dalej. Zasadniczo funkcje te nie są charakterystyczne dla standardowego systemu PBX. Są to raczej dodatkowe funkcje, za które trzeba zapłacić osobno. 

Dla porównania, infolinia VoIP obejmuje wiele z tych funkcji bez dodatkowych kosztów. Nie musisz płacić dodatkowo za jakąkolwiek funkcję, która może być przydatna dla Twojej firmy.

Obniżenie kosztów pracowników

Jeśli Twoja firma polega na sekretarce do obsługi połączeń telefonicznych i odbierania wiadomości, funkcja automatycznej sekretarki umożliwia zmianę przeznaczenia tej roli bez dodatkowych kosztów. Sekretarka wewnętrzna zatrudniona na pełny etat zarabia około 40 tys. rocznie, co nie jest małą kwotą. 

Oczywiście sekretarka ma sens w przypadku firm przyjmujących dużą liczbę wejść lub dużych korporacji z dużymi budżetami. Jednak mniejsze firmy mogą mieć trudności z uzasadnieniem tego rodzaju wynagrodzenia. Ale dzięki funkcji automatycznej sekretarki dostępnej za jednym kliknięciem właśnie zrezygnowałeś z tego kosztu.

Infolinia VoIP niesie za sobą szereg innych korzyści. Wiele z nich opisujemy w artykule Telefonia VoIP – co to jest i jak działa? Przewodnik dla początkujących

Bezpieczna infolinia VoIP od Telestrada S.A.

Infolinia VoIP, którą mamy w ofercie jest bezpieczna. Nasi technicy dokładają wszelkich starań aby na bieżąco monitorować poziomy zabezpieczeń, zniwelować skutki nieudanych ataków hakerskich i zabezpieczać systemy naszych klientów tak, żeby pracowały bez zarzutu. Uszczelnianie wszystkich procesów, na które składa się pojęcie cyberbezpieczeństwa to nasza domena. 

Jako Telestrada S.A. zapewniamy cały sprzęt i oprogramowanie, więc nasi klienci mogą skoncentrować się wyłącznie na sprzedaży swoich produktów czy usług i budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszej oferty na infolinię VoIP, skontaktuj się z nami. Odpowiemy na wszystkie pytania i doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj aplikacje VoIP w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."
Odbierz darmowego ebooka!

Poznaj zautomatyzowany i niezawodny system obsługi klienta!