Telefonia VoIP - co to jest i jak działa? Przewodnik dla początkujących

Może obiło ci się o uszy słowo VoIP, ale nie wiesz co oznacza ten skrót i jak działa telefonia VoIP? Postanowiliśmy przygotować przewodnik dla początkujących, czyli artykuł z najważniejszymi informacjami i wskazówkami dotyczącymi tej technologii.

Telefonia VoIP jest skrótem od Voice over Internet Protocol, który po raz pierwszy został uruchomiony w Internecie w 1995 roku. Stwierdzenie, że VoIP zmieniło tylko sposób, w jaki się komunikujemy, jest zwykłym niedopowiedzeniem bo zdecydowanie ta technologia wyniosła rynek telekomunikacyjny na szerokie wody możliwości. W tym przewodniku wyjaśnimy, jak działa telefonia VoIP, w tym wszystkie tajniki wykonywania połączeń telefonicznych przez Internet. Jeśli uważasz się za początkującego lub doświadczonego już przedsiębiorcę, dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o usłudze telefonii internetowej.

Spis treści

Co to jest telefonia VoIP?

Telefonia VoIP, czyli Voice over Internet Protocol odnosi się do standardów, które umożliwiają głosowe rozmowy telefoniczne przy użyciu połączenia internetowego zamiast lokalnej firmy czy operatora telefonicznego. Voice over IP przekształca głos w sygnał cyfrowy, kompresuje go i przesyła przez Internet, a dostawca usługi VoIP zestawia połączenie między wszystkimi uczestnikami. Po stronie odbierającej dane cyfrowe są następnie dekompresowane do dźwięku, który słyszysz przez słuchawkę lub zestaw głośnomówiący. 

Telefonia VoIP coraz chętniej wybierana jest przez firmy, ponieważ mogą wykonywać połączenia telefoniczne bez żadnej usługi telefonicznej, co pozwala im zaoszczędzić na opłatach za połączenia międzymiastowe i międzynarodowe. Co ważne Telefonia VoIP nie wymaga miedzianego okablowania, jak tradycyjne telefony. Twoi pracownicy dzięki temu nie będą musieli przyjeżdżać do biura, bo będą mogli pracować z domu. 

Aby zadzwonić do kogoś za pomocą VoIP, potrzebujesz telefonu stacjonarnego zgodnego z SIP lub aplikacji do połączeń VoIP, co oznacza, że ma przypisany adres IP, dzięki czemu możliwe będzie wykonywanie połączeń z twojej sieci. Telefonia VoIP w przeciwieństwie do telefonów stacjonarnych umożliwia prowadzenie rozmów wideo w wysokiej rozdzielczości (HD).

Zobacz najlepsze aplikacje VoIP na komputer

Jak działa telefonia VoIP?

Telefonia VoIP to technologia umożliwiająca wykonywanie połączeń telefonicznych za pośrednictwem łącza internetowego zamiast zwykłego telefonu stacjonarnego lub sieci komórkowej. Telefonia VoIP konwertuje analogowe sygnały głosowe na sygnały cyfrowe za pośrednictwem łącza szerokopasmowego. Serwer VoIP służy do łączenia rozmów z innymi sieciami telefonicznymi. Dlatego tak długo, jak masz szybkie łącze internetowe, które obejmuje router i modem, możesz korzystać ze wszystkich możliwości, które oferuje telefonia VoIP.

Typowa konfiguracja VoIP obejmuje telefon stacjonarny i serwer SIP, którym zazwyczaj jest dostawca usług VoIP. Telefonia VoIP działa nawet lepiej niż tradycyjny telefon stacjonarny, ponieważ oferuje o wiele więcej funkcji niż usługi telefonii analogowej. Telefonia VoIP działa przez Internet, a twoje dane są gromadzone i bezpiecznie przechowywane w chmurze. Możesz zarządzać swoim systemem VoIP za pomocą pulpitu nawigacyjnego online “dashboard”, który umożliwia użytkownikom dostosowywanie kontaktów, numerów telefonów służbowych, przekazywanie połączeń i dodawanie nowych numerów telefonów. Prawdopodobnie już płacisz za usługę internetową, niezależnie od używanego systemu telefonicznego. Kablowe i światłowodowe łącza szerokopasmowe umożliwiają korzystanie z usługi telefonii internetowej, co eliminuje koszty związane z dostawcami tradycyjnych usług telekomunikacyjnych. 

Jednym z głównych powodów, dla których telefonia VoIP znacznie wyprzedziła tradycyjne usługi telefoniczne, jest jej elastyczność i profesjonalne funkcje połączeń w niskiej cenie. Znacznie łatwiej jest też dodawać nowe funkcje, które są niezbędne do funkcjonowania twojej firmy. W zastosowaniach biznesowych telefonia VoIP jest idealnym rozwiązaniem, który zapewnia pracownikom niezawodną obsługę telefoniczną i nie będzie dużo kosztować. Zamiast posiadania serwerowni z lokalną centralą PBX (Private Branch Exchange), wszystko czego potrzebujesz to skonfigurowane telefony stacjonarne VoIP. Nie martw się, jeśli masz centralę PBX, nadal możesz korzystać z technologii VoIP. Za chwilę do tego dojdziemy.

Poznaj jak działa telefonia VoIP

Telefonia VoIP – hosting dla firm

Hostowany system telefoniczny VoIP składa się z wielu urządzeń, w tym smartfonów, zapewniających ujednoliconą komunikację biznesową. To nic innego, jak system telefoniczny zawarty w chmurze lub „chmurowa centrala PBX”. Administratorzy mogą zarządzać uprawnieniami i funkcjami dla każdego pracownika, a także bardziej zaawansowanymi funkcjami VoIP za pomocą interfejsu online. Kiedy pracownik dzwoni do klienta, podnosi słuchawkę i wybiera numer tak, jak zwykle. Telefon IP (lub aplikacja) przechodzi przez przełącznik sieci lokalnej (LAN) i router biznesowy, zanim dotrze do dostawcy usług telefonii VoIP. Stamtąd dostawca VoIP nawiązuje połączenie.

Jeśli ścieżka sieciowa do rozmówcy obsługuje cyfrowy sygnał głosowy, jakość połączenia zostaje podwyższona do wysokiej rozdzielczości. W przeciwnym razie dostawca VoIP łączy połączenie przez publiczną komutowaną sieć telefoniczną (PSTN).

Korzystanie z hostowanego systemu VoIP w firmie jest proste. Jednak firmy o ugruntowanej pozycji z bardziej zaawansowanym systemem telefonicznym mają inne potrzeby. Jeśli biuro korzysta z centrali PBX, prawdopodobnie płacisz również za trankingowe linie telefoniczne. Te linie trunkingowe obsługują połączenia głosowe z centrali PBX do firmy telefonicznej i nie są tanie, jak telefonia VoIP.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj aplikacje VoIP w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."

SIP Trunking dla systemów telefonicznych PBX

W niektórych przypadkach firmy są zamknięte w swoim hybrydowym systemie telefonicznym ze względu na wysokie koszty wymiany przewodowych linii telefonicznych. Przez to, że telefonia VoIP wykorzystuje protokół inicjowania sesji, może być używana do nawiązywania wielu linii połączeń przez Internet. Trunkingi SIP akceptują połączenia od dostawcy telefonii VoIP. Połączenia przychodzące i wychodzące są kierowane w podobny sposób, dopóki nie dotrą do siedziby firmy i nie zostaną podłączone na stałe do centrali PBX. Podobnie jak staromodne analogowe przełączniki obwodów, „bagażnik” działa jak przełącznik do sterowania i przesyłania danych.

Najbardziej znaczącą korzyścią zarówno dla dużych, jak i małych firm jest posiadanie przewodowego systemu telefonicznego na miejscu. SIP Trunking umożliwia łączenie analogowych systemów telefonicznych i nowych rozwiązań VoIP w celu wyeliminowania redundancji.

>> Więcej na temat SIP Trunkingu i redundancji przeczytasz w tym artykule: Redundancja, czyli jak uniknąć awarii infolinii.

Telefonia VoIP a łączność Wi-Fi

Dzięki błyskawicznemu wzrostowi liczby urządzeń mobilnych w miejscu pracy ujednolicona komunikacja jest wymogiem. Pracownicy nie są już przywiązani do swoich biurek. Dla pracowników zdalnych telefonia VoIP jest niezwykle przydatna, bo mogą odbierać połączenia biznesowe za pomocą aplikacji VoIP na smartfony.

>> Poznaj ranking aplikacji VoIP w artykule: 5 najlepszych aplikacji do połączeń VoIP

W niektórych biurach Ethernet może nie zdać egzaminu, bo szybkość Wi-Fi ostatnimi czasy znacznie się poprawiła. Chociaż połączenie CAT 5e lub CAT 6 jest optymalne, pracownicy mogą działać całkowicie bezprzewodowo i odbierać połączenia w całym biurze, jeśli w całym biurze jest silny sygnał Wi-Fi.

To musisz wiedzieć!
Żeby telefonia VoIP działała na dotychczasowym telefonie analogowym z VoIP, należy wyposażyć go w dodatkowe funkcje i dokupić bramkę SIP. W wielu przypadkach bardziej pożądane i opłacalne na pewno będzie użycie telefonu SIP ze względu na jego natywną funkcjonalność do pracy z usługami VoIP

Telefonia VoIP a łączność Wi-Fi

Ile kosztuje telefonia VoIP?

Telefonia VoIP, a właściwie system telefoniczny VoIP kosztuje od 15,00 zł miesięcznie za linię, czyli za jedno konto SIP. W zależności od liczby użytkowników, zaangażowania i funkcji twoje koszty mogą być stosunkowo wyższe. Ceny przyzwoitych telefonów IP zaczynają się od ok. 300,00 zł, ale można je też zakupić w ramach abonamentu u dostawcy usługi VoIP.

Całkowity koszt telefonii VoIP powinien uwzględniać telefony, akcesoria, serwis i wszelkie jednorazowe koszty instalacji. Telestrada nie pobiera żadnych opłat konfiguracyjnych ani aktywacyjnych i obejmuje bezpłatne przeniesienie i konfigurację firmowego numeru telefonu oraz wsparcie techniczne na każdym etapie wdrożenia usługi. Zamawiając telefon w abonamencie od Telestrada S.A. otrzymujesz w pełni gotowe i skonfigurowane urządzenie pod swoją usługę. Wystarczy, że podłączysz telefon do prądu i internetu.

>> Szukasz odpowiedniego dostawcy usługi VoIP? Przeczytaj koniecznie artykuł: Co musisz wiedzieć, wybierając operatora VoIP?

Telefonia VoIP – najważniejsze funkcje

Poza pewnymi poważnymi oszczędnościami, rozbudowane funkcje telefonu są kolejną ważną motywacją, dla której tak wiele firm zaczyna interesować się czym jest telefonia VoIP.

Najważniejsze funkcje:

  • Nielimitowane rozmowy – dzwoń na dowolny telefon w kraju i za granicą, nawet w Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie tyle, ile chcesz. Brak minut do śledzenia. Błyskawiczne oszczędzanie.
  • Faks online — wysyłaj i odbieraj nieograniczoną liczbę faksów, tak jak pocztę e-mail. Bez sprzętu i przewodów. Faksowanie jest wreszcie łatwe i proste.
  • Automatyczna sekretarka — witaj dzwoniących odpowiednimi komunikatami i kieruj ich do właściwej osoby. 
  • Kolejkowanie połączeń — do twojej firmy dodzwoni się każdy klient. Dzwoniący usłyszy komunikat z informacją które miejsce zajmuje w kolejce oczekujących na połączenie. 
  • Jakość dźwięku HD — rozmowy telefoniczne o doskonałym brzmieniu. Telefonia VoIP została zaprojektowany w celu wyeliminowania irytujących zakłóceń i zapewnienia żywych rozmów.
  • Linie konferencyjne — użyj dedykowanej linii konferencyjnej do spotkań z maksymalnie dziewięcioma uczestnikami. Spotykaj się, moderuj i nagrywaj w jakości HD.
  • Poczta głosowa na e-mail — odbieraj wiadomości poczty głosowej dostarczane do skrzynki odbiorczej. Odsłuchaj wiadomości głosowe i odpowiadaj za pośrednictwem poczty e-mail.
  • Aplikacja na smartfony — odbieraj połączenia biznesowe z dowolnego miejsca. Nigdy więcej nie przegap ważnego połączenia. Jest dostępny bezpłatnie na urządzenia z systemem iOS i Android.
  • Obecność w czasie rzeczywistym — zobacz, kto jest dostępny do odbierania połączeń i wiadomości na czacie. Aktualizacje statusu na żywo są dokładne i proste.
  • Wiadomości tekstowe (SMS) — wysyłaj i odbieraj wiadomości tekstowe z klientami. Idealny do szybkich aktualizacji i przypominania o spotkaniach czy wizytach.
  • Integracja CRM – opcjonalna integracja, której możesz użyć z obecnym CRM. Zwiększ produktywność dzięki głęboko zintegrowanemu przepływowi pracy.


To tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi funkcje jakie oferuje telefonia VoIP. Jeśli twoja firma ma contact center, powinieneś zastanowić się nad wdrożeniem powyższych funkcji, aby maksymalnie podnieść jakość obsługi i usprawnić pracę swoich konsultantów, po to żeby osiągnąć szybszy zwrot z inwestycji.

Skontaktuj się z naszym przedstawicielem w Telestrada S.A., a otrzymasz dedykowaną ofertę pod potrzeby twojej firmy.

Odbierz darmowego ebooka!

Poznaj zautomatyzowany i niezawodny system obsługi klienta!