VoIP – technologia, która nie zna granic.

VoIP – efektywna i bezpieczna transmisja głosu

Jedną z najważniejszych potrzeb ludzkich jest komunikacja. Komunikujemy się bezpośrednio, jak i za pomocą dostępnych telekomunikacyjnych środków przekazu. Niezależnie od tego, czy naszym medium jest tradycyjne łącze analogowe, krótkofalówka, radio CB, sieć komórkowa czy VoIP, cel jest jeden. Nasz głos musi się przenieść i dotrzeć do odbiorcy. W realizacji tego celu opieramy się głownie na usługach świadczonych przez dostawców usług telekomunikacyjnych, których zadaniem jest dostarczenie najbardziej efektywnej i bezpiecznej formy transmisji naszego głosu.

Od wielu lat, również w Polsce, systematycznie rośnie rynkowy udział usług telekomunikacyjnych opartych o VoIP. Tradycyjna telefonia stacjonarna zaczyna ustępować miejsca rozwiązaniom opartym o inne technologie przesyłające głos. Zgodnie z ostatnim raportem o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce, ogłoszonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rodzimi operatorzy telekomunikacyjni zanotowali wzrost liczby użytkowników VoIP w stosunku do roku poprzedniego aż o 59%.

Charakterystyka usług VoIP

VoIP (Voice over Internet Protokol) to nic innego jak technologia, która pozwala na przeniesienie naszego głosu przez sieć internetową. Niezależnie od miejsca przebywania użytkownika. Usługa, która jeszcze do niedawna była postrzegana wyłącznie jako sposób na realizację tańszych połączeń o niezbyt dobrej jakości, obecnie, głównie dzięki powszechnemu dostępowi do internetowych łączy nowej generacji. Daje możliwość prowadzenia biznesu w efektywny oraz innowacyjny sposób.

VoIP to pożądana, skalowalna usługa, dzięki której uzyskujemy wiele korzyści biznesowych:

  • znaczące ograniczenie kosztów prowadzonej działalności
  • automatyzację i optymalizację wielu procesów biznesowych
  • skrócenie czasu oczekiwania na obsługę własnych klientów
  • efektywne wykorzystanie czasu swoich pracowników
  • szybkie wdrożenie i integrację z posiadaną infrastrukturą (CRM, Call Center)
  • szereg dodatkowych usług (Wirtualna Centrala PABX, nagrywanie rozmów, IVR, Infolinia)
  • sprawne zarządzanie zespołem rozproszonych lub mobilnych pracowników
  • możliwość zaoferowania zdalnego i elastycznego czasu pracy
  • elastyczne zwiększanie zasobów osobowych

Tradycyjna usługa stacjonarna czy VoIP – podstawowe różnice

Cechy usługi

Telefon stacjonarny

VoIP

Rodzaj numeru telefonicznego

  • stacjonarny, przypisany do strefy numeracyjnej w lokalizacji abonenta

  • stacjonarny, niezależny od lokalizacji użytkownika

Sposób przyłączenia

  • dedykowane łącze analogowe POTS lub cyfrowe ISDN (gniazdko telefoniczne w fizycznej lokalizacji abonenta)

  • dostęp do Internetu (ADSL, VDSL FTTH, transmisja danych w 3G lub LTE, Wi-Fi)

  • rozmowy można prowadzić niezależnie od lokalizacji użytkownika

Liczba jednoczesnych połączeń

  • POTS – jedna rozmowa przychodząca lub wychodząca

  • ISDN – do 30 jednoczesnych połączeń przychodzących lub wychodzących.

  • elastyczna, zależna od posiadanego pasma internetowego – każdy 1 Mb/s pozwala na realizacje do 10 jednoczesnych połączeń o dobrej jakości

Wymagania sprzętowe

  • aparat telefoniczny;

  • w firmach Centrala PABX

  • oddzielne okablowanie

  • telefon IP lub softphon

  • w firmach Centrala IP PABX bądź Wirtualna Centrala PABX

  • okablowanie wspólne z firmową siecią internetową

Sposób wykonywania połączeń i koszty

  • połączenia z/do fizycznej lokalizacji użytkownika

  • płatne połączenia wychodzące, niezależnie czy do innej sieci czy do innych lokalizacji firmy

  • brak możliwości korzystania z usługi poza siedzibą firmy

  • połączenie do miejsca zalogowania użytkownika

  • połączenia pomiędzy użytkownikami bezpłatne, traktowane jako wewnętrzne, niezależnie od lokalizacji logowania do usługi VoIP

  • możliwość wykonywania połączeń podczas pobytów za granicą (brak kosztów roamingu)

Skalowalność rozwiązania

  • konieczność doprowadzenia nowych fizycznych łączy i okablowania wewnętrznego

  • ograniczona możliwościami centrali miejskiej dostawcy usług

  • w przypadku awarii infrastruktury brak możliwości automatycznego przełączenia połączeń na inne łącze dostępowe

  • elastyczne podłączanie nowych użytkowników

  • ilość jednoczesnych połączeń ograniczona wyłącznie posiadanym pasmem internetowym

  • możliwość samodzielnego zarządzania usługami poprzez dedykowany panel użytkownika – konfiguracja IVR, nagrywanie, kolejkowanie rozmów

  • prosta samodzielna konfiguracja usług dodatkowych

  • w przypadku awarii podstawowego dostępu do Internetu, możliwość wykorzystania np. transmisji danych w telefonie komórkowym i szybkie przelogowanie w celu dalszego korzystania z połączeń

Kto jest adresatem narzędzi opartych o VoIP

Rozwiązania telekomunikacyjne oparte o VoIP z powodzeniem od lat funkcjonują w branży bankowej, ubezpieczeniowej, windykacyjnej, IT czy wszelkiego rodzaju centrach usług wspólnych (BPO/SSC). Zdecydowana większość firm, posiadających działy Call Center i rozproszoną lokalizację swoich pracowników w komunikacji, bazuje na technologii VoIP. Śmiało można więc uznać, że najbardziej krytyczne i wrażliwe branże zaufały oferowanym przez operatorów telekomunikacyjnych rozwiązaniom opartym na tej technologii. Od dłuższego czasu obserwujemy również zainteresowanie technologią VoIP ze strony podmiotów instytucjonalnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które dotąd przywiązane były do tradycyjnych usług telekomunikacyjnych. VoIP wraz z centralami i aparatami IP wdrażany jest w jednostkach samorządowych, szpitalach czy placówkach edukacyjnych.

Na całym świecie ponad 60% ludzi pracuje zdalnie. Z raportu opracowanego w roku 2019 przez firmę Antal wynika, że blisko 2,5 mln Polaków pracuje w branżach, które mogą wykonywać pracę w tym modelu. My sami w ostatnich tygodniach, z uwagi na sytuację epidemiologiczną w naszym kraju, mieliśmy okazję przekonać się, jak wiele podmiotów sprawnie i w elastyczny sposób zorganizowało pracę zdalną. Do zachowania ciągłości świadczonych usług w dużym stopniu przyczyniła się firmowa sieci VoIP.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.