VoIP, czyli telefonia internetowa dla nowoczesnych biznesów

Jedną z najważniejszych potrzeb ludzkich jest komunikacja. Komunikujemy się bezpośrednio, jak i za pomocą dostępnych telekomunikacyjnych środków przekazu. Niezależnie od tego, czy naszym medium jest tradycyjne łącze analogowe, krótkofalówka, radio CB, sieć komórkowa czy VoIP, cel jest jeden. Nasz głos musi się przenieść i dotrzeć do odbiorcy. W realizacji tego celu opieramy się głównie na usługach świadczonych przez dostawców usług telekomunikacyjnych, których zadaniem jest dostarczenie najbardziej efektywnej i bezpiecznej formy transmisji naszego głosu.

Od wielu lat, również w Polsce, systematycznie rośnie rynkowy udział usług telekomunikacyjnych opartych o VoIP. Tradycyjna telefonia stacjonarna zaczyna ustępować miejsca rozwiązaniom opartym o inne technologie przesyłające głos. Zgodnie z ostatnim raportem o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce, ogłoszonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rodzimi operatorzy telekomunikacyjni zanotowali wzrost liczby użytkowników VoIP w stosunku do roku poprzedniego aż o 59%.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj technologię VoIP w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."

Czym jest VoIP?

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) czyli telefonia internetowa lub telefonia IP, to współczesna alternatywa dla tradycyjnej technologii analogowej opartej na przesyłaniu sygnału w oparciu o nadajniki naziemne. W telefonii internetowej jedyne czego potrzebujesz to stabilne łącze internetowe. Usługa, która jeszcze do niedawna była postrzegana wyłącznie jako sposób na realizację tańszych połączeń o niezbyt dobrej jakości, obecnie, głównie dzięki powszechnemu dostępowi do internetowych łączy nowej generacji. Daje możliwość prowadzenia biznesu w efektywny oraz innowacyjny sposób.

Poznaj 5 najlepszych aplikacji do połączeń VoIP

Jak przesyłany jest sygnał w telefonii internetowej?

Technologia VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) opiera się na przesyłaniu danych za pomocą sieci internet. Połączenie głosowe jest kodowane w cyfrowe pakiety danych, przesyłane przez sieć internetową, a następnie przekształcane ponownie w połączenie głosowe, które dociera do odbiorcy komunikatu. Jakość takiego połączenia jest często znacznie lepsza niż połączenia opartego na technologii analogowej, co docenia większość użytkowników systemu voip. Aby usługa działała poprawnie jedyne co należy zapewnić to dostęp do stabilnej sieci internet, a także odpowiedni sprzęt lub aplikacja.

Na jakich urządzeniach działa telefonia VoIP?

Korzystanie z telefonii VoIP jest niezwykle proste, wystarczy podłączenie urządzenia dedykowanego do technologii VoIP lub wykorzystanie istniejących zasobów sprzętowych, z dokupieniem odpowiedniego adaptera.

Telefony IP

Sprawdź ofertę call VoIP, telefonii internetowej, centrali VoIP

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem są telefony IP, które są dedykowane do systemów VoIP i wykorzystują protokół IP w celu nawiązania łączności i transmisji danych. Na rynku dostępnych jest wiele modeli telefonów IP, które różnią się kolorem, wyświetlaczem funkcjami i oczywiście ceną. Możemy zakupić podstawowy telefon lub zainwestować w sprzęt z przystosowaniem do obsługi wielu kont voip i licznymi funkcjami, takimi jak: połączenia konferencyjne, klawisze skróconego wyboru, przekazywanie połączeń przychodzących czy automatyczna sekretarka. Przy zmianie usługi na system VoIP warto zainwestować w wymianę telefonów na specjalistyczne aparaty IP, dające największe możliwości wykorzystania usługi VoIP.

W naszej ofercie telefony są dostępne już za 1,00 zł!

Sprzęt wspierany bramką VoIP

Jeśli nie chcesz dokonywać zakupu nowego sprzętu, wystarczy dostęp do urządzenia z dostępem do internetu, może to być komputer, laptop czy telefon komórkowy, wyposażony w odpowiednią aplikacją. Co więcej, usługa będzie działała nawet na tradycyjnym telefonie analogowym. Ważne aby urządzenie było podłączone do bramki VoIP, która zamienia sygnał analogowy na sygnał cyfrowy. Takie rozwiązania są często stosowane jedynie jako przejściowe przed zainstalowaniem dedykowanych do usługi telefonów VoIP lub kiedy konieczne jest korzystanie tradycyjnych usług faks.

Osoba korzystająca z VoIP, telefonii internetowej.

Najważniejsze korzyści telefonii internetowej

Korzystanie z telefonii VoIP jest niezwykle proste, wystarczy podłączenie urządzenia dedykowanego do technologii VoIP lub wykorzystanie istniejących zasobów sprzętowych, z dokupieniem odpowiedniego adaptera.

  • awarii
  • konieczności wymiany centrali telefonicznej
  • zakończenia czasu życia urządzeń PSTN

Wszystkie te elementy wiążą się ze znacznymi kosztami wymiany. Co sprawia, że właściciele zaczynają szukać rozwiązań tańszych a przy tym jak się później okazuje przynoszących znacznie większe korzyści dla przedsiębiorstwa.

Skalowalność

Tradycyjne rozwiązania telekomunikacyjne PSTN są często skalowalne tylko do pewnego momentu, a następnie każda dodatkowa zmiana wiąże się z kolejną inwestycją i kosztami. Systemy VoIP można skalować w sposób nieograniczony.

Przykład:

Jeśli firma potrzebuje nagle stworzyć kilkadziesiąt nowych stanowisk pracy, w tradycyjnej telefonii wiązałoby się to z bardzo wysokimi kosztami infrastruktury i czasem jej instalacji. W przypadku usługi VoIP dołączenie dodatkowych kont SIP to nie tylko znaczna oszczędność, ale także szybki okres wdrożenia.

W drugą stronę, jeśli firma zatrudniła dwie nowe osoby i potrzebuje 2 nowe stanowiska nie musi dokupować modułu na kilka stanowisk, które w danym momencie nie są potrzebne kupuje 2 dodatkowe konta SIP i szybko tworzy 2 nowe stanowiska. Oczywiście jeśli jest to niezbędne w obydwu wypadkach można dokupić aparaty VoIP. W dzisiejszych czasach najczęściej operatorzy koszt zakupu aparatu rozkładają w czasie, na jaki chcemy podpisać umowę czyli też firma nie ma wydatku „na dzień dobry”, w postaci aparatu telefonicznego. W związku z popularyzacją usług VoIP ceny najprostszych aparatów VoIP są porównywalne do telefonów PSTN i zaczynają się od 150 zł netto.

Mobilność usługi

To co jest dużą zaletę systemów VoIP to brak przywiązania do miejsca instalacji. W każdej chwili możesz wypiąć swój telefon w danym miejscu i podłączyć go w nowym, bez konieczności wzywania technika czy specjalisty. Jeśli pracownik jednego dnia odbiera połączenia w biurze, następnego dnia może ten telefon zabrać do domu lub zalogować się na innym urządzeniu i dalej pracować. Dodatkowo w każdej chwili może zalogować się na swoje konto u operatora i połączenia, które są do niego kierowane skierować na inny wybrany numer telefonu.

Obniżenie kosztów

Obniżenie kosztów dotyczy nie tylko połączeń krajowych, ale także międzynarodowych. Dodatkowo połączenia w ramach sieci są zupełnie za darmo. W cenniku nie ma także kosztów występujących w tradycyjnej telefonii, np. nie znajdziemy opłat za roaming, które dla wielu firm mogą być poważnym obciążeniem.

Darmowe połączenia wewnątrz sieci

Wystarczy przenieść wszystkie numery pracowników Twojej firmy do jednej sieci VoIP, a ich połączenia będą całkowicie za darmo. Dodatkowo pracownicy nie muszą za każdym razem wybierać całego numeru do innego pracownika, mogą dzwonić po numerach wewnętrznych co na pewno przyspiesza komunikację.

Lepsza jakość połączeń

Jakość sygnału cyfrowego często jest znacznie lepsza niż sygnału analogowego, niezależnie czy jest to połączenie krajowe czy międzynarodowe. Ważne aby przy połączeniu zapewnić dobry dostęp do internetu.

Przypisanie kilku numerów do jednego urządzenia

W tradycyjnej telefonii na jednym urządzeniu możesz przyjmować połączenia przychodzące tylko na jeden numer, w telefonii VoIP nie ma takich ograniczeń. Możesz skierować połączenia do jednego aparatu IP pod kilkoma numerami.

Przykład:

jeśli w Twojej firmie jest 5 różnych telefonów dla odpowiednich działów, możesz je wszystkie przyjmować pod jednym urządzeniem, dodatkowo można wyznaczyć numery, gdzie jedno połączenie jest kierowane do wielu osób i osoba dzwoniąca nie musi być przełączana i czekać na połączenie tylko połączenie będzie odebrane przez osobą będącą przy telefonie.

Brak inwestycji w drogi sprzęt

Z usługi VoIP można korzystać zarówno na specjalnym telefonie IP jak i zwykłym laptopie czy telefonie komórkowym. Oznacza to, że sam decydujesz o zakupie sprzętu. Gdy się na to zdecydujesz masz możliwość wyboru spośród wielu modeli w przystępnych cenach.

Dodatkowe zalety systemów VoIP to:

  • efektywne wykorzystanie czasu pracowników
  • sprawne zarządzanie zespołem rozproszonych lub mobilnych pracowników
  • możliwość zaoferowania zdalnego i elastycznego czasu pracy
  • szybkie wdrożenie i integracja z posiadaną infrastrukturą (CRM, Call Center)
  • szereg dodatkowych usług (Wirtualna Centrala PABX, nagrywanie rozmów, IVR, kolejkowanie połączeń, Infolinia)
Telefonia VoIP,

Tradycyjna usługa stacjonarna czy VoIP – podstawowe różnice

Cechy usługiTelefon stacjonarnyVoIP
Rodzaj numeru telefonicznego
  • stacjonarny, przypisany do strefy numeracyjnej w lokalizacji abonenta 
  • stacjonarny, niezależny od lokalizacji użytkownika 
Sposób przyłączenia
  • dedykowane łącze analogowe POTS lub cyfrowe ISDN (gniazdko telefoniczne w fizycznej lokalizacji abonenta) 
  • dostęp do Internetu (ADSL, VDSL FTTH, transmisja danych w 3G lub LTE, Wi-Fi) 
  • rozmowy można prowadzić niezależnie od lokalizacji użytkownika 
Liczba jednoczesnych połączeń
  • POTS – jedna rozmowa przychodząca lub wychodząca 
  • ISDN – do 30 jednoczesnych połączeń przychodzących lub wychodzących. 
  • elastyczna, zależna od posiadanego pasma internetowego – każdy 1 Mb/s pozwala na realizacje do 10 jednoczesnych połączeń o dobrej jakości 
Wymagania sprzętowe
  • aparat telefoniczny; 
  • w firmach Centrala PABX 
  • oddzielne okablowanie 
  • telefon IP lub softphon 
  • w firmach Centrala IP PABX bądź Wirtualna Centrala PABX 
  • okablowanie wspólne z firmową siecią internetową 
Sposób wykonywania połączeń i koszty
  • połączenia z/do fizycznej lokalizacji użytkownika 
  • płatne połączenia wychodzące, niezależnie czy do innej sieci czy do innych lokalizacji firmy 
  • brak możliwości korzystania z usługi poza siedzibą firmy 

  • połączenie do miejsca zalogowania użytkownika 
  • połączenia pomiędzy użytkownikami bezpłatne, traktowane jako wewnętrzne, niezależnie od lokalizacji logowania do usługi VoIP 
  • możliwość wykonywania połączeń podczas pobytów za granicą (brak kosztów roamingu) 
Skalowalność rozwiązania
  • konieczność doprowadzenia nowych fizycznych łączy i okablowania wewnętrznego 
  • ograniczona możliwościami centrali miejskiej dostawcy usług 
  • w przypadku awarii infrastruktury brak możliwości automatycznego przełączenia połączeń na inne łącze dostępowe 
  • elastyczne podłączanie nowych użytkowników 
  • ilość jednoczesnych połączeń ograniczona wyłącznie posiadanym pasmem internetowym 
  • możliwość samodzielnego zarządzania usługami poprzez dedykowany panel użytkownika – konfiguracja IVR, nagrywanie, kolejkowanie rozmów 
  • prosta samodzielna konfiguracja usług dodatkowych 
  • w przypadku awarii podstawowego dostępu do Internetu, możliwość wykorzystania np. transmisji danych w telefonie komórkowym i szybkie przelogowanie w celu dalszego korzystania z połączeń 

Kto jest adresatem narzędzi opartych o VoIP

Rozwiązania telekomunikacyjne oparte o VoIP z powodzeniem od lat funkcjonują w branży bankowej, ubezpieczeniowej, windykacyjnej, IT czy wszelkiego rodzaju centrach usług wspólnych (BPO/SSC). Zdecydowana większość firm, posiadających działy Call Center i rozproszoną lokalizację swoich pracowników w komunikacji, bazuje na technologii VoIP. Śmiało można więc uznać, że najbardziej krytyczne i wrażliwe branże zaufały oferowanym przez operatorów telekomunikacyjnych rozwiązaniom opartym na tej technologii. Od dłuższego czasu obserwujemy również zainteresowanie technologią VoIP ze strony podmiotów instytucjonalnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które dotąd przywiązane były do tradycyjnych usług telekomunikacyjnych. VoIP wraz z centralami i aparatami IP wdrażany jest w jednostkach samorządowych, szpitalach czy placówkach edukacyjnych.

Na całym świecie ponad 60% ludzi pracuje zdalnie. Z raportu opracowanego w roku 2019 przez firmę Antal wynika, że blisko 2,5 mln Polaków pracuje w branżach, które mogą wykonywać pracę w tym modelu. My sami w ostatnich tygodniach, z uwagi na sytuację epidemiologiczną w naszym kraju, mieliśmy okazję przekonać się, jak wiele podmiotów sprawnie i w elastyczny sposób zorganizowało pracę zdalną. Do zachowania ciągłości świadczonych usług w dużym stopniu przyczyniła się firmowa sieci VoIP.

Odbierz darmowego ebooka!

Poznaj zautomatyzowany i niezawodny system obsługi klienta!