Co to jest PBX? Przewodnik po wewnętrznych systemach telefonicznych dla firm

Wraz z rozwojem swojej firmy, zapewne będziesz chciał zapewnić swoim pracownikom wewnętrzną łączność telefoniczną. Aby to zrobić za pewne zainteresujesz się tematem budowy wewnętrznych sieci telefonicznych Private Branch Exchange, czyli PBX. W tym przewodniku przedstawimy ci wszystkie najważniejsze informacje o nowoczesnych rozwiązaniach PBX. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie zarządzałeś centralą PBX, będziesz mógł poznać wszystkie najważniejsze informacje, które umożliwią ci korzystanie z tego rozwiązania. 

Spis treści

Co to jest centrala PBX? 

PBX to skrót od Private Branch Exchange, czyli w wolnym tłumaczeniu – prywatnej sieci telefonicznej. PBX pozwala użytkownikom wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne w ramach jednej sieci telefonicznej, która jest dedykowana danej firmie. Konfiguracja centrali PBX nie należy do łatwych zadań, dlatego najlepiej zgłosić się do operatora z wieloletnim doświadczeniem w branży telekomunikacyjnej i budowaniu systemów PBX (Wirtualne Centrale z VoIP), jak Telestrada S.A. Inną kwestią jest to, że do wdrożenia systemu PBX potrzebna będzie również odpowiednia przestrzeń do umieszczenia go w biurze (szafa lub serwerownia). Aby przejść do zalet i korzyści, jakie niesie za sobą uruchomienie prywatnej centrali PBX w chmurze, musimy najpierw omówić cały system telefoniczny, na którym pracuje.

Co to jest PBX

Zostań prywatnym operatorem telefonicznym z centralą PBX w chmurze

Tradycyjny system telefoniczny jest znany jako Plain Old Telephone System (w skrócie POTS) i opiera się na dedykowanych przewodach telekomunikacyjnych poprowadzonych od lokalnej firmy telefonicznej do budynku firmy. POTS jest najbardziej znany, prosty i niezawodny, a co ciekawe – niewiele się zmienił od ponad 140 lat. Mimo to zapewnienie firmie tego rodzaju usługi telefonicznej może być kosztowne. Typowo biznesowy rachunek telefoniczny może sięgać tysięcy złotych miesięcznie, więc musi być jakieś inne rozwiązanie.

Centrala PBX, czyli inaczej Wirtualna Centrala z VoIP umożliwia firmie obsługę wewnętrznego systemu telefonicznego i korzystanie z mniejszej liczby linii telefonicznych firmy telekomunikacyjnej. Najlepsze systemy chmurowej PBX mogą zarządzać pocztą głosową, automatycznymi sekretarkami i nagranymi wiadomościami. Obejmuje to również numery wewnętrzne dla wszystkich pracowników w firmie. Oparta na chmurze centrala PBX to technologiczny przełom. Wcześniej centrale PBX były zastrzeżone, kosztowne i bardzo trudne w utrzymaniu.

Obecnie systemy PBX znacznie się rozwinęły. Nie będąc już zależnym od lokalnej firmy telefonicznej, połączenia są wykonywane przy użyciu technologii Voice over Internet Protocol (VoIP), a zamiast łączy analogowych stosuje się trunking SIP.

>> Chcesz dowiedzieć się więcej o Voice over IP? Nasz przewodnik po VoIP dla początkujących pomoże Ci zrozumieć tajniki VoIP.

Systemy PBX w chmurze umożliwiają działom IT utrzymywanie istniejących urządzeń bez większej ingerencji w ich infrastrukturę poprzez przypisywanie różnych numerów telefonów firmowych do różnych numerów wewnętrznych. Teraz, gdy wiemy już czym jest Private Branch Exchange, poznajmy zalety nowoczesnej centrali PBX w komunikacji biznesowej.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj Wirtualną Centralę w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."

Korzyści systemu PBX w chmurze dla firm

Nie każdego dnia firmy decydują się na zmianę swojego systemu telefonicznego. Często do tego rodzaju kroku zmusza ich sytuacja finansowa firmy, brak miejsca na utrzymywanie centrali lub po prostu chęć modernizacji systemów. Wtedy najczęstszym wyborem jest oczywiście system chmurowy, czyli wewnętrzny system PBX (Wirtualna Centrala z VoIP) od Telestrada S.A. 

Oto najważniejsze powody, dla których firmy korzystają z centrali PBX w chmurze:

  • Zarządzanie i wykonywanie połączeń według określonego, wcześniej zaprogramowanego harmonogramu. Wybór kierunku „rozgałęzienia” oraz ustawianie własnych reguły w drzewie sieci PBX. Operatorzy (w razie potrzeby) ograniczają lub zezwalają na wybieranie numerów międzynarodowych, aby uniknąć wysokich kosztów.
  • Łatwe przekierowywanie i przekazywanie połączeń między użytkownikami i działami.
  • Dostosowywanie połączeń za pomocą nagranych komunikatów, w tym wybór muzyki jako “granie na czekanie”. 
  • Tradycyjna centrala PBX może wstrzymywać połączenia przychodzące i wychodzące w kolejce w oparciu o swoje fizyczne ograniczenia. Oparta na chmurze centrala PBX może obsłużyć więcej rozmówców i rozesłać ich do wybranych osób lub zespołów bez ograniczeń.
  • Łączenie wielu lokalizacji biurowych z tym samym systemem telefonicznym. Zamiast zarządzać oddzielnymi systemami telefonicznymi, do obsługi całej sieci wystarczy centrala PBX.

     

Obecnie firmy dążą do skonfigurowania swoich central PBX jako systemu telefonicznego w chmurze z zarządzanymi funkcjami PBX w wielu lokalizacjach i wśród wielu użytkowników. Takie podejście pozwala na największą elastyczność w przystępnej cenie.

Jak wybrać odpowiedni typ centrali dla swojej firmy?

Jeśli zdecydowałeś się na zakup centrali PBX, ale nie wiesz który typ będzie odpowiedni dla twojej firmy, najlepszym sposobem będzie jak przyjrzysz się systemowi, który już posiadasz.

W przypadku organizacji z istniejącym lokalnym systemem PBX sensowna może być inwestycja w system hybrydowy. Spowoduje to dostosowanie istniejącego sprzętu PBX do korzystania z VoIP, co zapewni lepszą jakość połączeń, bezpieczeństwo i dostęp do zaawansowanych funkcji.

Dla firm zaczynających od zera bez systemu telefonicznego, oczywistym wyborem powinien być system hostowany, taki jak Wirtualna Centrala, która posiada funkcje do pracy zdalnej oraz niemal nieskończoną skalowalność.

Firmy, które zdecydują się na hostowaną centralę PBX lub system hybrydowy z SIP trunking, mogą obniżyć koszty telekomunikacyjne nawet o 60%.

Wybierając dostawcę PBX, zwróć uwagę na te cechy:

  • Niezawodność. Nowoczesna centrala PBX jest bezwartościowa, jeśli jest offline. Standardem branżowym jest czas pracy bez przestojów wynoszący 99,99% lub więcej, a w zależności od planu często można podpisać umowę z określonym  poziomem usług (SLA) gwarantującą bezawaryjną pracę.
  • Koszt. Wybierz dostawcę, który oferuje plany pasujące do twojego budżetu.
  • Bezpieczeństwo. Poszukaj dostawcy z monitoringiem i audytami 24/7/365. Rozważ też dodatkowe funkcje, takie jak szyfrowanie połączeń i najważniejsze – wieloletnie doświadczenie w branży telekomunikacyjnej w sektorze usług biznesowych.
  • Wsparcie. Jeśli coś pójdzie nie tak, to będziesz potrzebował zespołu, któremu po prostu możesz zaufać. Telestrada S.A. zatrudnia wykwalifikowanych opiekunów biznesowych, architektów infrastruktury telekomunikacyjnej i techników, na których pomoc zawsze możesz liczyć.

Dostosuj centralę PBX do swojej firmy, a nie na odwrót!

Bez względu na to, jaką centralę PBX wybierzesz, powinieneś dążyć do tego, aby spełniała potrzeby twojej firmy. Sposób, w jaki pracujemy, bardzo się zmienił w ciągu dwóch dekad. 

Oceń poziom rozwoju twojej firmy oraz zakres komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Nikt nie zna twojej firmy lepiej niż ty. 

Zgłoś się do Telestrada S.A. i umów kontakt ze specjalistą.

Start

dla każdej firmy
0 zł + VAT/ mies.
  • Dowolna liczba użytkowników
    (numerów wewnętrznych)
  • Indywidualny opiekun konta
  • Szkolenie personelu
  • Dostępne wszystkie funkcje
  • 30 dni za darmo!
  •  

Testuj PBX w swojej firmie przez 30 dni za darmo!

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu kontaktu Konsultanta na wskazany przeze mnie numer telefonu/adres email, zgodnie z Rozporządzeniem RODO z dnia 27 kwietnia 2016, na zasadach „Kodeksu przetwarzania danych osobowych przez Telestrada S.A”, z którym się zapoznałem/am i akceptuję jego treść."
Odbierz darmowego ebooka!

Poznaj zautomatyzowany i niezawodny system obsługi klienta!